Creating for the Stage and Other Spaces: Questioning Practices and Theories

Presentazione del volume a cura di Gerardo Guccini, Claudio Longhi e Daniele Vianello, che riunisce la maggior parte degli interventi del III Convegno EASTAP.

  • Data: 01 GIUGNO 2022  dalle 16:00 alle 18:00

  • Luogo: Teatro Arena del Sole/Sala Thierry Salmon (Via dell'Indipendenza, 44 - Bologna) - Evento in presenza e online

  • Tipo: La Soffitta

CREATING FOR THE STAGE AND OTHER SPACES: QUESTIONING PRACTICES AND THEORIES

Presentazione del volume a cura di Gerardo Guccini, Claudio Longhi, Daniele Vianello, in collaborazione con Annalisa Ciuffetelli e Martina Sottana (AlmaDL, University of Bologna Digital Library, 2021)

 

In collaborazione conERT / Teatro Nazionale

Partecipano: Christopher Balme (Università di Monaco), Josette Féral (Presidente Onorario EASTAP), Gerardo Guccini (Università di Bologna), Claudio Longhi (Direttore Piccolo Teatro di Milano), Giacomo Manzoli (Direttore Dipartimento delle Arti), Valter Malosti (Direttore ERT / Teatro Nazionale), Rossella Mazzaglia (Università di Bologna), Willmar Sauter (Università di Stoccolma), Gabriele Vacis (regista e autore) e Daniele Vianello (Presidente EASTAP)

Letture: Valter Malosti da testi di Michel de Certeau, Alessandro Fersen, Giuliano Scabia...

Nell'ambito del progetto Soffitta 2022-24Bologna crocevia di culture

Diretta streaming: collegati con Zoom

Per partecipare in presenza è raccomandato l’utilizzo della mascherina FFP2

-----

Il presente volume riunisce la maggior parte degli interventi del III Convegno EASTAP (European Association for the Study of Theatre and Performance), che, calendarizzato tra gli eventi di VIE Festival 2020 e le attività del Dipartimento delle Arti/DAMSLab, avrebbe dovuto tenersi a Bologna dal 27 febbraio al 1° marzo 2020. Quando tutto era ormai pronto, il Convegno è stato improvvisamente annullato a causa delle prime restrizioni legate alla pandemia. In seguito a quei repentini e inattesi eventi, è nata l’esigenza da più parti avvertita di lasciare memoria del progetto. Si è deciso così di proporre una pubblicazione che, pur differenziandosi sensibilmente dalla struttura originaria del Convegno, a questo si richiamasse esplicitamente, restando eccezionale e significativa testimonianza dello stato degli studi sul teatro e la performance nell’era pre-Covid.

Il piano del Convegno prevedeva due macrosettori che riguardavano, l’uno, le pratiche e le teorie relative alla composizione di eventi performativi riferibili alle modalità della scrittura scenica, l’altro le pratiche e le teorie relative alla composizione dei testi. Il volume riprende questa polarità inquadrandola in una diversa ripartizione delle relazioni, che esplicita – grazie ai raggruppamenti e ai loro titoli – sia le relazioni fra testo e testo che quelle fra settore e settore. Alla performance e alla testualità postdrammatica sono dedicati i capitoli più consistenti: Questioning performance: theories and practices e Creating text for the stage: theories and practices. Gli altri capitoli si vengono quindi a posizionare nel campo di forze descritto da questi raggruppamenti principali. Perfomer’s body: the dancer, the actor e Creating for other spaces: landscape, sound, multimedia si inquadrano idealmente nella polarità della performance, mentre Collective creations and community plays si colloca fra performance e nuova testualità.

-----

English version

Presentation of the ebook edited by Gerardo Guccini, Claudio Longhi and Daniele Vianello, that collects most of the contributions of the Third EASTAP Conference.

CREATING FOR THE STAGE AND OTHER SPACES: QUESTIONING PRACTICES AND THEORIES
Presentation of the ebook edited by Gerardo Guccini, Claudio Longhi and Daniele Vianello, in collaboration with Annalisa Ciuffetelli and Martina Sottana (AlmaDL, University of Bologna Digital Library, 2021)

In collaboration with: ERT / National Theatre
Participants: Christopher Balme (University of Munich), Josette Féral (EASTAP Honorary President), Gerardo Guccini (University of Bologna), Claudio Longhi (Art Director of Piccolo Teatro of Milan), Giacomo Manzoli (Head of Department of the Arts), Valter Malosti (Art Director of ERT / National Theatre), Rossella Mazzaglia (University of Bologna), Willmar Sauter (University of Stockholm), Gabriele Vacis (Stage Director and Author) and Daniele Vianello (EASTAP President)
Reading: Valter Malosti, from a collection obtained from the texts of the ebook: A che punto siamo del mutamento? Voci dal III Convegno EASTAP (Where do we stand in the change? Voices from the Third EASTAP Conference)
As part of the project Soffitta 2022-24: Bologna crocevia di culture (Bologna, crossroads of cultures)
To participate in presence the use of the FFP2 mask is recommended
-----
This volume brings together most of the interventions by artists and scholars of the Third EASTAP Conference (European Association for the Study of Theatre and Performance), which should have been held in Bologna from 27th February to 1st March 2020, scheduled among the events of the VIE Festival 2020 and the activities of the Department of the Arts / DAMSLab. When everything was ready, the Conference was suddenly canceled due to the first restrictions related to the pandemic. Following those sudden and unexpected events, the need to leave memory of the project arose from many quarters. It was thus decided to propose a publication which, while significantly differentiating from the original structure of the Conference, explicitly refers to it, remaining an exceptional and significant testimony of the state of studies on theatre and performance in the pre-Covid era.

The Conference plan envisaged two macro-sectors which concerned, one, the practices and theories relating to the composition of performative events referable to the methods of scenic writing, the other, the practices and theories relating to the composition of the texts. The volume takes up this polarity by framing it in a different division of relations, which explains – thanks to the groupings and their titles – both the relations between text and text and those between sector and sector. The most consistent chapters are dedicated to performance and post-dramatic textuality: Questioning performance: theories and practices and Creating text for the stage: theories and practices. The other chapters then come to place themselves in the force field described by these main groupings. Perfomer’s body: the dancer, the actor and Creating for other spaces: landscape, sound, multimedia are ideally framed in the polarity of the performace, whereas Collective creations and community plays is placed between performance and new textuality.

Dove siamo

Teatro Arena del Sole