VOLUMI RECENSITI
«El laboratorio filológico» (Marìa José Vega), 1 (2004), p. 255
«Il progetto MSEeditor: DesmondSchmidt, “Grafical Editor for Manuscripts”» (Francesca Tomasi), 3 (2006), p. 273
«On Hypertexts» (John Lavagnino), 1 (2004), p. 239
El texto medieval. De la edición a la interpretación, Edición al cuidado de P.L. Gradín y S. Marcenaro (O. Scarpati), 13 (2016), p. 226
Genesis 30 (2010) Théorie: état des lieux (Sam Slote), 7 (2010), p. 290
Genesis: Manuscrits – Recherche – Invention. Revue internationale de critique génétique, n. 27 (2006) (Eleonora Maragoni), 4 (2007), p. 369
Literary and Linguistic Computing (Paolo Rembadi Damiani), 2 (2005), p. 222
Prassi ecdotiche della Modernità letteraria, I (2016) (V. Brigatti), 13 (2016), p. 256
Pratiques philologiquesen Europe. Actes de la journéed’éetudes organisée à l’école des Chartes le 23 septembre 2005, réunis et presentés par Fréderic Duval (Andrès Soria Olmedo), 4 (2007), p. 311
Studi e problemi di critica testuale: 1960-2010. Per i 50 anni della Commissione per i testi di lingua (S. Albonico), 9 (2012), p. 297
Switching Codes: Thinking Trough Digital Technology in the Humanities and the Arts (Massimo Riva), 9 (2012), p. 350
Syntagma. Rivista del Instituto de Historia del Libro y de la Lectura (Maria Gioia Tavoni), 2 (2005), p. 231
Variants, I e 2/3 (Gonzalo Pontòn), 1 (2004), p. 279
Alberti, Leon Battista, Autobiografia e altre opere latine, a cura di L. Chines e A. Severi (P. Viti), 10 (2013), p. 301
Alighieri, Dante, Opere, a cura di M. Santagata, «I Meridiani», vol. II (N. Maldina), 11 (2014), p. 264
Id., Opere, vol. I, a cura di C. Giunta e altri (N. Maldina), 8 (2011), p. 246
Anichini, Alessandra, Il testo digitale (Paola Italia), 7 (2010), p. 251
Baret, Philippe, Andrea Bozzi, Laura Cignoni, Caroline Macè (a cura di), The evolution of texts: confronting stemmatological and genetical methods. Proceedings of the international Workshop held in Louvain-la-Neuve (September 1-2, 2004) (Marco Passarotti), p. 366
Barolini, Teodolinda and H. Wayne Storey, edd., Petrarch and the Textual Origins of Interpretation (Luca Marcozzi), 7 (2010), p. 258
Bausi, F., La filologia italiana (F. D’agostino), 19 (2022), p. 313
Becherucci, Isabella (a cura di), Dieci anni di «Per leggere». I generi della lettura. Atti della giornata di studio all’Università Europea di Roma. Indici della prima serie (nn. 1-20) (M.R. Traina), 9 (2012), p. 364
Begoña, Rodríguez, Del original de imprenta al libro impreso antiguo (S. Garza), 12 (2015), p. 250
Beltrami, Pietro G., A che serve un’edizione critica? (Inés Fernández-Ordóñez), 8 (2011), p. 237
Bentivoglio, B., F. Florimbii, P Vecchi Galli, Filologia italiana. Seconda edizione (V. Zimarino), 18 (2021), p. 250
Berensmeyer, Ingo, Gert Buelens, Marysa Demoor (eds.), The Cambridge Handbook of Literary Authorship (E. Treviño), 16 (2019), p. 268
Berté, Monica e Marco Petoletti,La filologia medievale e umanistica (A. Severi), 14 (2017), p. 246
Bertelli, Sandro, La «Commedia» all’antica (Marco Giola), 5 (2008), p. 339
Bertieri, R., Come nasce un libro (A. Capirossi), 19 (2022), p. 299
Boccaccio, Giovanni, Caccia di Diana, a cura di I. Iocca (C. Giunta), 13 (2016), p. 234
Id., Decameron, a cura di A. Quondam, M. Fiorilla e G. Alfano (A. Severi), 10 (2013), p. 293
Id., Rime, a cura di R. Leporatti (N. Gensini), 12 (2015), p. 266
Bouza, Fernando, Hétérographies (Jonathan Thacker), 8 (2011), p. 268
Id., Hétérographies. Formes de l’écrit au Siècle d’Or espagnol (Marta Latorre), 9 (2012), p. 336
Braida, Lodovica e Tatti, Silvia (a cura di), Il libro. Editoria e pratiche di lettura nel Settecento (M. Rusu), 13 (2016), p. 240
Braida, L., L’autore assente. L’anonimato nell’editoria italiana del Settecento (M. Rusu), 16 (2019), p. 291
Cadioli, Alberto, «La sana critica». Pubblicare i classici italiani nella Milano di primo Ottocento (A. Vuozzo), 18 (2021), p. 256
Callegari, Marco, L’industria del libro a Venezia durante la Restaurazione (M. Rusu), 14 (2017), p. 229
Cano, Antonio, Sa vitta et sa morte, et passione de sanctu Gavinu, Prothu et Januariu, ed. D. Manca (Edoardo Barbieri), 1 (2004), p. 293
Caramuel y Lobkowitz, Juan, Syntagma de arte typographica (Eleonora Arrigoni), 2 (2005), p. 213
Cardini, Roberto (a cura di), Leon Battista Alberti. La biblioteca di un umanista (Maria Gioia Tavoni), 2 (2005), p. 193
Caruso, Carlo (ed.), The Life of Texts (S. Fazion), 16 (2019), p. 251
Castiglione, Baldassar, Il Libro del Cortegiano, a cura di A. Quondam (F. Florimbii), 13 (2016), p. 207
Cayuela, Anne, «Pour une nouvelle histoire du livre et des textes: retour sur l’œuvre de Roger Chartier», 12 (2015), p. 195
Chartier, Roger, Cardenio entre Cervantès et Shakespeare (Francisco Rico), 8 (2011), p. 266
Chartier, Roger, Inscrire et effacer. Culture écrite et littérature (XIe – XVIIIe siècle) (Lina Bolzoni), 2 (2005), p. 183
Id., Les livres de Amedeo Quondam, 13 (2016), p. 203
Cherchi, Paolo, Erranze libridinose. Ricerche erudite su testi rari e dimenticati (P. Stoppelli), 20 (2023), p. 244
Chiesa, Paolo, Elementi di critica testuale (Marco Veglia), 1 (2004), p. 266
Id., Venticinque lezioni di filologia mediolatina (P. Beltrami), 14 (2017), p. 260
Chines, Loredana, Piero Scapecchi, Paolo Tinti, Paola Vecchi (ed.), Nel segno di Aldo (G. Montecchi), 15 (2018), p. 310
Comboni, Andrea, Tiziano Zanato (ed.), Atlante dei canzo canzonieri del Quattrocento (G. Ventura), 15 (2018), p. 313
Contini, Gianfranco, Filologia, a cura di Lino Leonardi (G. Palumbo), 11 (2014), p. 249
Corbeto, Albert, Minerva de doctos (P. Molas Ribalta), p. 296
Coroleu, Alejandro, Printing and Reading Italian Latin Humanism in Renaissance Europe (ca. 1470-1540), Vanautgaerden, Alexandre, Érasme typographe. Humanisme et imprimerie au début du XVIe siècle (A. Severi), 11 (2014), p. 238
Corveto, Albert, Tipos de imprenta en España (D. Cruishank), 9 (2012), p. 332
Cursi, Marco, Il «Decameron»: scritture, scriventi, lettori. Storia di un testo (Marco Veglia), 7 (2010), p. 270
Dadson, Trevor J., Historia de la impresión de las «Rimas» de Lupercio y Bartolomé Leonardo de Argensola (Marta Latorre Peña), p. 271
Dane, Joseph A., The Myth of Print Culture (María José Vega), 3 (2006), p. 250
Danzi, Massimo, La biblioteca del cardinal Pietro Bembo (Elisa di Renzo), 4 (2007), p. 342
De Angelis, Enrico, Leggere Il processo, tutto e con occhi nuovi, 5 (2008), p. 309
de Paredes, Alonso Víctor, Institution,and Origin of the Art of Printing, and General Rules for Compositors (T.J. Dadson), 15 (2018), p. 307
de Vega, Lope, Comedias. Parte XI y Parte XII (E. Maggi), 10 (2013), p. 316
Deegan, Marilyn and Kathryn Sutherland, edd., Text Editing, Print and the Digital World (Annalisa Cipollone), 7 (2010), p. 241
Defoe, Daniel, The Life and Strange Surprizing Adventures of Robinson Crusoe, eds. M. E. Novak, I. N. Rothman, M. Schonhorn (R. Bono), 17 (2020), p. 271
Del Vento, Christian e Pierre Musitelli (eds.), Gli “scartafacci” degli scrittori. I sentieri della creazione letteraria in Italia (secc. XIV-XIX) (A. Vuozzo), 19 (2022), p. 293
Della Casa, Giovanni, Rime, ed. S. Carrai (Antonio Corsaro), 1 (2004), p. 289
Della Rocca de Candal, Geri, Antony Grafton and Paolo Sachet (eds.), Printing and Misprinting. A Companion to Mistakes and In-House Corrections in Renaissance Europe (1450-1650) (F. Diamanti), 20 (2023), p. 191
Déroche, François, Valentina Sagaria Rossi, I manoscritti in caratteri arabi (Nuria M. De Castilla), 9 (2012), p. 345
Dorigatti, Marco (a cura di), Ludovico Ariosto, Orlando furioso secondo la princeps del 1516 (José Marìa Micò), 4 (2007), p. 347
Duarte, Dom, Leale consigliere (G. M. Anselmi), 20 (2023), p. 237
Duncan, Dennis, Adam Smyth (eds.), Book parts (G. Pinotti), 16 (2019), p. 239
Eggert, Paul, Securing the Past: Conservation in Art, Architecture and Literature (Paola Italia), 6 (2009), p. 459
Id., The Work and the Reader in Literary Studies. Scholarly Editing and Book History (C. Urchueguía), 16 (2019), p. 273
Eisenstein, Elisabeth L., Divine Art, Infernal Machine. The Reception of Printing in the West from First Impressions to the Sense of an Ending (G. Pontón), 10 (2013), p. 279
Érasme de Rotterdam, Les Adages (I. Dionigi-F. Citti), 9 (2012), p. 287
Ferrer, Daniel, Genetic Joyce. Manuscripts and the dynamics of creation (P. Italia), 20 (2023), p. 213
Id., Logisque du brouillon (Hans Walter Gabler), 8 (2011), p. 276
Finocchiaro, Giuseppe, Cesare Baronio e la Tipografia dell’Oratorio (Elisa di Renzo), p. 353
Fiormonte, Domenico, Scrittura e filologia nell’era digitale (Lorenzo Geri), 2 (2005), p. 27
Forner, F., V. Gallo, S. Schwarze e C. Viola Le carte false. Epistolarità fittizia nel settecento italiano (M. Rusu), 14 (2017), p. 234
Gabler, Hans Walter, Text Genetics in Literary Modernism and Other Essays (C. Rossi), 15 (2018), p. 267
Ganda, Arnaldo, L’umanesimo in tipografia (A. Severi), 17 (2020), p. 255
García Aguilar, Ignacio, Poesía y edicíon en el Siglo de Oro (Trevor J. Dadson), 7 (2010), p. 284
Garvin, Mario, Scripta manent. Hacia una edición crítica del romancero impreso (siglo XVI) (Giuseppe di Stefano), 8 (2011), p. 259
Gatti, Elena, Francesco Platone de’ Benedetti (S. Cassini), 17 (2020), p. 253
Gillespie, Vincent e Anne Hudson (eds.), Probable Truth. Editing Medieval Texts from Britain in the Twenty-First Century (P. Chiesa), 11 (2014), p. 229
Gilmont, Jean-François, Le livre et ses secrets (Edoardo Barbieri), 1 (2004), p. 283
Id.,, Le livre reformé au XVI siècle (Enrico Fenzi), 3 (2006), p. 228
Gimeno Blay, Francisco M., Admiradas mayúscolas. La recuperación de los modelos gráficos romanos (Maddalena Signorini), 3 (2006), p. 237
Grafton, Antony, The Culture of Correction in Renaissance Europe (G. Pontón), 9 (2012), p. 325
Griffin, Clive, Journeymen- Printers, Heresy, and the Inquisition inSixteenth-Century Spain (Edoardo Barbieri), 3 (2006), p. 232
Grimaldi, Marco, Filologia dantesca. Un’introduzione (R. Tranquilli), 19 (2022), p. 289
Harris, Neil, M. Davies, Aldo Manuzio (V. Guarna), 17 (2020), p. 261
Id. (ed.), Gli incunaboli e le cinquecentine della Biblioteca Comunale di San Gimignano (Julián Martín Abad), 5 (2008), p. 342
Hellinga, Lotte, Impresores, editores, correctores y cajistas: Siglo XV (Julían Martín Abad), 3 (2006), p. 221
Id., Texts in Transit. Manuscripts to Proof and Print in the Fifteenth Century (E. Gatti), 12 (2015), p. 225
Id., William Caxton and early printing in England (Clive Griffin), 8 (2011), p. 254
Huygens, Robert B. C., Ars edendi. A Practical Introduction to Editing Medieval Latin Texts (Paolo Chiesa), 2 (2005), p. 190
Italia, Paola e Giorgio Pinotti, Editori e filologi. Per una filologia editoriale (L. D’onghia), 12 (2015), p. 230
Jowett, John, Shakespeare and Text (Jonathan Thacker), 7 (2010), p. 287
Kantorowicz, Hermann, Introduzione alla critica del testo. Esposizione sistematica dei principi della critica del testo per filologi e giuristi (Paolo Chiesa), 5 (2008), p. 327
Kirschenbaum, M. G., Bitstreams. The Future of Digital Literay Heritage (C. Ragusa), 19 (2022), p. 328
Lacarra, María Jesús (ed.), La literatura medieval hispánica en la imprenta (1475-1600) (A. S. Octavio de Toled o y Huerta), 14 (2017), p. 218
Leonardi, Lino, Critica del testo (L. Di Sabatino), 19 (2022), p. 319
Id. (a cura di), La tradizione della lirica nel medioevo romanzo. Problemi di filologia formale. Atti del convegno internazionale. Firenze-Siena, 12-14 novembre 2009, (S. Martí), 9 (2012), p. 319
Lloret, Albert, «Recent Issues in Textual Scholarship of Spanish Literary Texts», 12 (2015), p. 205
Lloret, A.; Martínez, Miguel (eds.), Poesía y materialidad (F. Valencia), 16 (2019), p. 285
Lluís Martos, Josep, Variación y testimonio único. La restructuración de la poesía (M. Garvin), 14 (2017), p. 199
López de Úbeda, Francisco, Libro de entretenimiento de la pícara Justina, edición de D. Mañero Lozano (T.J. Dadson), 10 (2013), p. 311
Machiavelli, Niccolò, Lettere (I. Burattini), 20 (2023), p. 248
Magné de Marolles, Gervais-François, Recherches sur l’origine et le premier usage des registres, des signatures, des réclames, et des chiffres de page dans les livres imprimés (Davide Ruggerini), 5 (2008), p. 350
Malato, Enrico e Andrea Mazzucchi (eds.), La critica del testo (S. Fazion), 17 (2020), p. 227
Martínez-Gil, Víctor (coord.) et alii, Models i criteris de l’edició de textos (B. Taylor), 14 (2017), p. 238
McCarthy, Willard, Humanities Computing (Nicholas Hayward), 3 (2006), p. 271
McKitterick, David, Print, Manuscript and the Search for Order, 1450-1830 (Lodovica Braida), 1 (2004), p. 248
Id., Old books, new technologies. The representation, conservation and transformation of books since 1700 (G. Thomas Tanselle), 10 (2013), p. 290
Miglio, Massimo, Saggi di stampa. Tipografi e cultura a Roma nel Quattrocento (Paola Farenga), 2 (2005), p. 199
Montinaro, Gianluca (a cura di), Aldo Manuzio e la nascita dell’editoria (A. Severi), 16 (2019), p. 276
Mordenti, Raul, Informatica e critica dei testi (Francesca Tomasi), p. 360
Motta, Umberto, Lirica in Italia 1494-1530. Esperienze ecdotiche e profili storiografici (F. Jermini), 16 (2019), p. 281
Numerico, Teresa, Domenico Fiormonte, Francesca Tomasi, L’umanista digitale (Geoffrey Rockwell), 7 (2010), p. 246
Orduna, Germán, Ecdótica. Problemática de la edición de textos (Silvia Iriso Ariz), 1 (2004), p. 272
Orlando, Sandro (a cura di), Rime due e trecentesche tratte dall’Archivio di Stato Di Bologna (Armando Antonelli), 4 (2007), p. 320
Orlando, Sandro, Se fortuna (e scienza) ci aiuta (Paolo Cherchi, Le nozze di Filologia e Fortuna), 5 (2008), p. 318
Parker, David C., Textual Scholarschip and the Making of the New Testament (F. Bausi), 10 (2013), p. 285
Perosa, Alessandro, I «Miscellanea» di Angelo Poliziano. Edizione e commento della Prima Centuria (G. Ventura), 20 (2023), p. 204
Petrella, Giancarlo, Scrivere sui libri. Breve guida al libro a stampa postillato (A. Siciliano), 19 (2022), p. 308
Pettegree, Andrew, The Book in the Renaissance (Lodovica Braida), 7 (2010), p. 278
Pierazzo, Eelena, Digital Scholarly Editing: Theories, Models and Methods (P. Italia), 13 (2016), p. 245
Pieri, Marzia, L’esperienza del teatro. Tessere cinquecentesche (G. Gallucci), 20 (2023), p. 198
Pittion, Jean-Paul, Le livre à la Renaissance. Introduction à la bibliographie historique et matérielle (J. Martín Abad), 12 (2015), p. 240
Pons Rodríguez, Lola (ed.), Historia de la Lengua y Crítica Textual (Inés Fernández-Ordóñez), 5 (2008), p. 333
Prestinari, G., Canzoniere (S. Cassini), 18 (2021), p. 261
Quondam, Amedeo, Una guerra perduta. Il libro letterario del Rinascimento e la censura della Chiesa (S. Trentacarlini), 20 (2023), p. 228
Raven, James, The business of Books: Booksellers and the English Book Trade (Tyler Fisher), p. 358
Redford, Bruce, Designing the «Life of Johnson» (Pablo Andrés Escapa), 5 (2008), p. 352
Richardson, Brian, Manuscript Culture in Renaissance Italy (Maddalena Signorini), 7 (2010), p. 274
Id., Stampatori, autori e lettori nell’Italia del Rinascimento (Elisa di Renzo), 2 (2005), p. 207
Rico, Francisco, El texto del «Quijote». Preliminares a una ecdótica del Siglo de Oro (Roger Chartier), 3 (2006), p. 244
Robin, William, ed., Textual Cultures in Medieval Italy (Maddalena Signorini), 8 (2011), p. 242
Romanello, Giovanni Antonio, Amorosi versi (G. Baldassari), 18 (2021), p. 264
Sacchetti, Franco, Le Trecento Novelle, a cura di M. Zaccarello (A. Corsaro), 12 (2015), p. 273
Sachet, Paolo, Publishing for the Popes (P. Tinti), 17 (2020), p. 267
Said, Edward W., Humanism and Democratic Criticism (Andrés Soria Olmedo), 3 (2006), p. 282
Santoro, Marco e Maria Gioia Tavoni (a cura di), I dintorni del testo (Rosanna Alhaique Pettinelli), 3 (2006), p. 261
Santoro, Marco, I Giunta a Madrid. Vicende e documenti (P. Andrés Escapa), 11 (2014), p. 260
Scapecchi, Piero, Il lavoro del bibliografo. Storia e tecnica della tipografia rinascimentale (E. C. Peric), 20 (2023), p. 219
Segre, Cesare, L’“après Bédier”: due manuali francesi di critica testuale, 2 (2005), p. 171
Shillingsburg, Peter, From Gutenberg to Google (Paola Italia), 4 (2007), p. 299
Id., Textuality and knowledge (P. Italia), 14 (2017), p. 208
Simonetti, Carlo Maria, La vita delle «vite» vasariane (Stefano Cremonini), 3 (2006), p. 239
Spadini, E., F. Tomasi e G. Vogeler (eds.), Graph Data-Models and Semantic Web Technologies in Scholarly Digital Editing (A. S. Lippolis), 18 (2021), p. 235
Stoppelli, Pasquale, Filologia della letteratura italiana, e Filologia dei testi a stampa (Michelangelo Zaccarello), 6 (2009), p. 466
Tanselle, G. Thomas, Bibliographical Analysis. A Historical Introduction (Alberto Montaner), 8 (2011), p. 281
Id., Descriptive Bibliographie (G. Pontòn), 17 (2020), p. 251
Id., Portraits and Reviews (P. Italia), 12 (2015), p. 259
Tarrant, R., Texts, Editors, and Readers. Methods and Problems in Latin Textual Criticism (A. Ramírez de Verger), 13 (2016), p. 215
Tavoni, Maria Gioia, Storie di libri e tecnologie: dall’avvento della stampa al digitale (P. Tinti), 18 (2021), p. 241
Id., Circumnavigare il testo. Gli indici in età moderna (Alberta Pettoello), 9 (2012), p. 341
Trotter, David (ed.), Manuel de la Philologie de l’édition (G. Lagomarsini), 17 (2020), p. 242
Trovato, Paolo, Everything you always wanted to know about Lachmann’s method (G. Pontòn), 17 (2020), p. 244
Id., Sguardi da un altro pianeta. Nove esercizi di filologia (R. Cupo), 18 (2021), p. 245
Id., (ed.), Nuove prospettive sulla tradizione della “Commedia”. Una guida filologico-linguistica al poema dantesco (Giuseppe Ledda), 4 (2007), p. 331
Trovato, P. ed Elisabetta Tonello (a cura di), Nuove prospettive sulla tradizione della «Commedia». Seconda serie (2008-2013) (S. Finazzi), 11 (2014), p. 253
Varvaro, Alberto, Prime lezioni di filologia (Luca Morlino), 9 (2012), p. 312
Villari, Susanna, Che cos’è la filologia dei testi a stampa (P. Stoppelli), 12 (2015), p. 246
Vincent, Edgar, A. E. Housman: Hero of the Hidden Life (J. Lawrence), 15 (2018), p. 274
Whinnom, Keith, The Textual History and Authorship of Celestina (Guido Cappelli), 4 (2007), p. 340
Zaccarello, Michelangelo (ed.), Teorie e forme del testo digitale (G. Totaro), 17 (2020), p. 236
Id., L’edizione critica del testo letterario. Primo corso di filologia italiana (F. Florimbii), 14 (2017), p. 254